Popsi Paikallista -kilpailu kiinnosti kuluttajia
Arktiset
Aromit ry
Tiedote
Arktiset Aromit ry suunnitteli yhteistyössä useitten järjestöjen kanssa Popsi Paikallista -kilpailun edistämään lähiruoan käyttöä. Kilpailun tavoite oli saada kuluttajat kiinnittämään huomiota päivittäisiin ruokaostoksiinsa ja suosimaan lähiruokaa. Kampanjassa haluttiin testata myös sitä, mitä tuotteita ja tuoteryhmiä pidetään lähiruokana ja onko paikallistuotteita riittävästi tarjolla.
Popsi Paikallista -kilpailussa listattiin lähituotteiden käyttöä ruoka-aineryhmittäin kahden viikon ajalta syyskuun lopussa. Kirjattavina ruoka-aineryhminä olivat kasvikset, vilja- ja lihatuotteet, maitovalmisteet ja juomat sekä näille omat alaryhmänsä.
Kilpailuun otti osaa 625 henkilöä. Kampanjan tuloksista käy ilmi, että suosituimpia lähituotteita olivat peruna, kasvikset, marjat, leipä, omenat ja kala. Kuluttajat käyttivät lähituotteita monipuolisesti ja monet maakuntien paikallistuotteet nousivat vastauslomakkeissa esille.
Kasviksista suosituimpia olivat porkkana, sipulit, tomaatti, sienet, kurpitsat, salaatit, kurkku ja punajuuri. Myös monet muut kasvikset saivat mainintoja. Marjoista suosituimpia olivat itse poimitut puolukka, mustikka ja vadelma. Ostetuista tai viljellyistä marjoista suosikkeja olivat mansikka, herukat ja karviainen.
Leipomotuotteista lähileipomon ruisleipä oli suosituin. Myös karjalanpiirakoita, marja-, sieni- ja kinkkupiirakoita ja lähileipomon kahvileipiä suosittiin. Kaloista suosituimpia olivat kuha, hauki, muikku ja ahven, riistasta hirven liha ja lihavalmisteista erilaiset leikkeleet. Maitovalmisteista lähellä tuotettuja oli vaikeimmin saatavissa. Erilaiset juustot ja jäätelöt saivat mainintoja, samoin monet suurten kotimaisten valmistajien meijerituotteet.
Kampanjan tuloksista voidaan päätellä kuluttajien mieltävän lähiruokaan kuuluviksi sekä paikallisten valmistajien että suurempien kotimaisten valmistajien tuotteita. Paikallis- ja lähiruokakäsitteet ovat kuluttajille osaksi epäselviä.
Kampanjaan osallistui kuluttajia eniten Uudeltamaalta. Seuraavina tulivat Pohjois-Karjala, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja Pohjois-Pohjanmaa. Osallistuneitten määrään heijastui se, millä paikkakunnilla osanottolipuketta jaettiin messuilla tai missä maakunnissa elintarvikealan aluetoimijat osallistuivat ahkerimmin osanottolipukkeiden jakeluun. Kampanjaan pystyi osallistumaan sekä netissä että postitse palautetun lipukkeen avulla. Henkilökohtaisesti annettu osanottolipuke ja nettilomakkeen täyttöohjeet oli selvästi tehokkain tapa vaikuttaa kuluttajien osallistumisaktiivisuuteen.
Paikallisruoan käyttökilpailun tulokset 2012 (pdf)
Kampanjassa olivat mukana Arktiset Aromit ry:n lisäksi Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Suomen 4H-liitto, Kotitalousopettajien liitto, Suomen Elintarviketyöläisten Liitto, Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto sekä Aitoja Makuja -hanke.
Lisätietoja
Arktiset Aromit ry, puh. 08-61555590,
info@arktisetaromit.fi tai Simo Moisio
puh. 040-5801186
Luonnosta
Lautaselle -hanke