Tiedotteet

Luonnontuotteet ovat matkailijoiden mieleen

Arktiset Aromit ry
Tiedote

Huolellisesti valitut ja tyylikkäät luonnontuotteet tukevat matkailukohteen imagoa ja lisäävät kansainvälisten matkailijoiden tietoisuutta suomalaisuudesta. Korkeatasoiset elintarvikkeet ja luonnonkosmetiikka ovat haluttuja. Paikallisuus, laatu, pakkaus ja sopiva hinta tekevät kiinnostavasta tuotteesta menestyjän.

Hämeen ammattikorkeakoulun hortonomi AMK -tutkintoa varten tehdyssä opinnäytetyössä selvitettiin puutarha- ja luonnontuotteiden myynnin edellytyksiä, nykytilaa ja tulevaisuutta matkailukohteissa. Selvitystä varten haastateltiin kansallispuistojen läheisyydessä toimivia luontokeskuksia sekä matkailijoita palvelevia yrittäjiä. Viime vuonna Suomen kansallispuistoissa kävi yhteensä 3,1 miljoonaa vierailijaa.

Luonnontuotteita on myynnissä huomattavasti puutarhatuotteita enemmän. Kuitenkin lähellä tuotettu ruoka ylipäätään kiinnostaa kuluttajia, joten jalostettujen puutarhatuotteiden myynnin kasvulle ei varsinaisesti ole esteitä.

Yleisimpiä elintarvikkeita ovat luonnonmarjajalosteet sekä erilaiset teet ja villiyrttivalmisteet. Näiden jälkeen tulevat sienijalosteet. Kokonaisuudessaan luonnontuotteiden kirjo on laaja, mutta yksittäisten myyntipaikkojen valikoimien koko vaihtelee melkoisesti.

Kuivattuja marjoja sisältävät tuotteet, kuten rouheet, jauheet, patukat ja marjoista valmistetut makeiset nähtiin erittäin hyvinä myyntituotteina. Kuivatut sienet koettiin keveyden vuoksi käyttökelpoisiksi tukiaisiksi ja retkieväiksi. Sama ajatusmalli koski villiyrttejä. Teesekoitukset ja pakuri houkuttelevat maistamaan. Hunaja on kestosuosikki.

Jos tuotteita on myynnissä vain vähän, ne ovat useimmiten luonnonkosmetiikkaa, kuten pihkavoiteita, tervatuotteita tai saippuaa.

Pakkaus, paikallisuus ja tarina markkinoijina
Menekin ohella tärkeinä asioina pidettiin toimivaa pakkausta ja hyvää hinta-laatusuhdetta, jotta tuote liikkuu riittävän nopeasti hyllystä kuluttajalle eikä hävikkiä synny. Varsinkin pakkausten myyvyyteen toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota. Tuotteen säilyvyyden on oltava hyvä, joten tuoretuotteita tai tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys umpeutuu nopeasti, ei pidetty sopivina. Kylmäsäilytystiloja ei juuri matkailukohteiden myymälöissä ravintoloita lukuun ottamatta ollut. Myös myynti- ja varastotilojen vähäisyys olivat esteitä.

Tuotteen alkuperä toimii markkinointivalttina, kun tuote on tuotettu lähellä ja siihen yhdistyy kiinnostava tarina. Esimerkiksi elintarvikkeiden kohdalla paikallinen perinneresepti tai ohje täysin uudenlaisesta käyttötavasta lisäävät houkuttelevuutta.

Tuotteet tutuiksi tapahtumissa
Matkailukohteissa järjestettävien erillistapahtumien yhteydessä voisi olla aikaisempaa enemmän mahdollisuuksia myydä yrittäjävetoisesti myös tuoreita puutarha- ja luonnontuotteita. Vähittäiskauppojen tapaan toteutetut konsulenttipäivät lisäisivät tuotteiden näkyvyyttä ajankohtina, jolloin alueella on liikkeellä muutenkin paljon väkeä.

Useat vastaajat olivat halukkaita tutustumaan tuoteuutuuksiin myyntiä silmällä pitäen. Vahva viesti oli, että yrittäjien kannattaisi tarjota hyviä tuotteita useamminkin ja näin vahvistaa verkostojaan. Pienten yritysten kohdalla toimitusvarmuus ja tuotteen rajoitettu saatavuus koettiin joissain vastauksissa ongelmiksi, mutta toisaalta joissain kohteissa oltiin halukkaita hankkimaan juuri pieniä ja nimenomaan yksilöllisiä eriä.

Opinnäytetyö toteutettiin osana Arktiset Aromit ry:n hanketta ”Luonnontuotteiden vientiedellytysten ja matkailukytkennän kehittäminen III 2017 – 2018”, jota rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja
Elina Nihtilä, elina.nihtila(at)arktisetaromit.fi, puh 040 164 6177

 

Takaisin