Tiedotteet

Puola on käynnistänyt laajan kampanjan viljeltyjen marjojen puolesta

Puola on käynnistänyt kolmivuotisen mainos- ja tiedotuskampanjan viljellyn pensasmustikan, mansikan, mustaherukan ja vadelman kulutuksen kasvattamiseksi.  Kampanjan englanninkielinen nimi on "Extraordinary properties of ordinary fruit".

Kampanjaa toteuttaa Puolan Hedelmäviljelijäin liitto Puolan, Itävallan, Ruotsin, Suomen ja Tsekin markkinoilla. Ohjelmaan kuuluvat marjalajeista mansikat, vadelmat, herukat ja pensasmustikka. Kampanja koskee tuoreiden marjojen ravitsemusominaisuuksien ja laadun edistämistä.

Hankkeen tavoitteena on lisätä marjojen kulutusta (kg/henkilö) Puolan, Itävallan, Ruotsin, Suomen ja Tsekin markkinoilla 8 prosentilla sekä lisätä tietoisuutta eurooppalaisten viljeltyjen marjojen ominaisuuksista  kohdemaissa 8 prosentilla. Puolassa kampanjan vastuuorganisaatioita ovat Pensasmustikka-, Mansikka- ja Kansallinen mustaherukkaviljelijäin liitot.

Puolan Maatalousmarkkinaviraston rahoitustuella toteutettavan 3-vuotisen hankkeen kustannusarvio on noin neljä miljoonaa euroa.  Hankkeessa Euroopan Unionin rahoitusosuus on 50 prosenttia, Puolan valtion 30 prosenttia ja Hedelmien ja vihannesten edistämisrahaston 20 prosenttia.

Hankkeessa toteutetaan osin samankaltaisia toimenpiteitä kuin Arktiset Aromit ry on pienhankkeissaan toteuttanut Suomessa luonnontuotteiden osalta. Kohderyhminä ovat mm. lapset, nuoret ja lasten vanhemmat, opettajat, lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat jne. Kampanja kohdentuu Puolan lisäksi Suomeen, Ruotsiin, Itävaltaan ja Tsekkeihin. Kampanjan kotisivut ovat: http://www.power-fruits.eu/fi/#/marjat

Suomessa ei Arktiset Aromit ry onnistu keräämään neljän miljoonan euron hankkeen vaatimaa 800 000 euron suuruista omarahoitusosuutta pieniltä luonnonmarjayrityksiltä. Siksi on hyvä, että marjojen käyttöä edistetään suurten maiden toimesta. Esimerkiksi Aasian maissa on suomalainen metsämustikka saanut markkinaosuutta siksi, kun Pohjois-Amerikan pensasmustikkayhdistys on  suurella tiedotus- ja mainoskampanjalla tehnyt tunnetuksi pensasmustikan Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Joten tässä markkinaimussa on ollut mahdollista tuoda esille myös paremmat terveysominaisuudet omaavia metsämustikoitamme.

Teksti: Simo Moisio, Arktiset Aromit ry, puh. 040-5801186

Takaisin