Tiedotteet

Leivät, kasvikset ja marjat suosituimpia lähituotteita

Leivät, marjat, peruna, juurekset ja vihannekset ovat suosituimpia paikallistuotteita

Arktiset Aromit ry järjesti yhteistyössä eri järjestöjen kanssa Popsi Paikallista -kuluttajakilpailun.  Kilpailussa kuluttajat listasivat lähituotteiden käyttöä kahden viikon ajalta. Lokakuun puolivälissä päättyneeseen kilpailuun otti osaa 459 kuluttajaa. Eniten osanottajia saatiin Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta.

Kilpailun tulosten mukaan kuluttajat pitävät tärkeimpinä paikallistuotteina lähileipomon leipiä, toiseksi tärkeimpinä oman alueen marjoja ja kolmantena perunaa. Muita suosittuja paikallistuotteita ovat kasvikset ja maitotuotteet.

Leipomotuotteista ostetuimpia olivat lähileipomon leivät. Myös piirakat, kalakukot, myslit sekä lähileipomon kahvileivät mainittiin ostettavina tuotteina.

Syksyn sesonkina kuluttajat arvostavat ymmärrettävästi eniten itse poimittuja tai omassa puutarhassa viljeltyjä marjoja, mutta moni ostaa niitä myös lähialueen kaupasta tai torilta. Marjoista suosituin oli mustikka, seuraavina mansikka, herukat, vadelma ja puolukka.

Kasviksista suosituimpia lähituotteita olivat peruna, porkkana, tomaatti ja kurkku. Syksyn suosittuja sesonkituotteita olivat myös kurpitsat, sipulit, salaatti, herne, punajuuri, lanttu, nauris, eri kaalilajit ja selleri.

Maitotuotteista mainintoja saivat tilamaidot, maalaisjuustot, juustoleivät, uunijuustot, munajuustot, jäätelöt, marjasmoothiet ja -pirtelöt sekä oman alueen meijerien valmistamat juustot, jogurtit, viilit, kermat, piimät ja rahkat.

Kaloista suosituimpia olivat ahven ja lohi. Myös haukea, muikkua, siikaa, kuhaa, särkeä, lahnaa ja silakkaa oli ostettu tai kalastettu lähiruoaksi. Riistasta eniten käytetty oli hirvenliha. Liha- ja kalatuotteista mainintoja saivat jauheliha, leikkeleet, kalasäilykkeet, grillimakkara, lihahyytelö, savukalat sekä graavattu siika ja lohi.

Myös oman alueen hunajaa ja hunajatuotteita, marjamehuja, kananmunia ja rypsiöljytuotteita hankittiin kaupoista.

Kilpailun tavoite oli saada kuluttajat kiinnittämään huomiota päivittäisiin ruokaostoksiin ja suosimaan ruoankäytössään paikallisruokaa ja -tuotteita.  Paikallisruoan käyttökilpailu oli osa Arktiset Aromit ry:n Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän rahoituksella toteutettavaa Luonnosta Lautaselle -hanketta.

Lisätietoja: Arktiset Aromit ry, Luonnosta Lautaselle-hankje,Simo Moisio, puh. 040-5801186

Takaisin