Tiedotteet

Marjayhdisteet voivat alentaa verenpainetta

Arktiset Aromit ry
Tiedote

Mustikan antosyaaniyhdisteet voivat alentaa verenpainetta ja auttaa ehkäisemään verenpainetautia. Lisääntynyt antosyaanien saanti - lähinnä mustikoista - vähentää riskiä korkeaan verenpaineeseen enintään 12 prosentilla. 

Tulokset ovat peräisin yli 150.000 terveydenhuollon ammattilaiselle Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta.  Flavonoidien ja niiden alaryhmien saanti laskettiin neljän vuoden välein tehdyn ruoka-aineiden käyttötiheystutkimuksen perusteella. Henkilöitä seurattiin keskimäärin 14 vuotta.

Koeryhmien erittelyn avulla tutkijat havaitsivat, että antosyaaneja ruokavaliostaan eniten saaneella ryhmällä tapahtui kahdeksan prosentin lasku korkean verenpaineen riskin osalta. Kun rajattiin ikäryhmäksi yli 60-vuotiaat, korkean verenpaineen riski aleni 12 prosenttia verrattuna ryhmään, joka sai ruokavaliostaan vähiten antosyaaneja eli ei syönyt lainkaan mustikoita.

Tutkimustiedot osoittivat, että verenpaineen laskuun liittyivät erityisesti antosyaanit.  Antosyaaneja esiintyy runsaasti mustikassa, variksenmarjassa, mustaherukassa, juolukassa, karpalossa, puolukassa ja mansikoissa. Näin niiden saantia on helppo lisätä sisällyttämällä marjoja enemmän ruokavalioon.

Tutkijat uskovat taustalla olevan biologisia mekanismeja, joiden avulla flavonoidit säätelevät verenpainetta. Flavonoideilla lienee verisuonia laajentavia ja suonten kimmoisuutta parantavia ominaisuuksia. Veren virtausta parantavien ominaisuuksien lisäksi niillä on vaikutusta veren sokeritasapainoon.

Tutkijat korostavat, että tutkimus ei suoraan osoita syy-yhteyttä marjayhdisteiden verenpainetautia vähentävään vaikutukseen. Tutkimuksen löydöksiä on tutkittava edelleen ja samalla mitattava myös muiden taustamuuttujien vaikutukset tarkemmin. Korkea verenpaine on merkittävä sydän- ja verisuonitautien riskitekijä, se aiheuttaa suuret kustannukset länsimaiden taloudelle. Siksi tutkijat korostavat jatkotutkimusten merkitystä, joilla selvitetään, millä flavonoidien rakenteilla ja minkälaisilla annosmäärillä on mahdollinen verenpainetta alentava vaikutus.

Myös Suomessa on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja Turun yliopistossa saatu samansuuntaisia tuloksia marjojen polyfenolien vaikutuksista sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin.

Teksti: Simo Moisio, Arktiset Aromit ry.

Lähteet: 
Cassidy A, O'Reilly ÉJ, Kay C, Sampson L, Franz M, Forman JP, Curhan G, Rimm EB. School of Medicine, University of East Anglia, Norwich, United Kingdom. Nutrition Habitual intake of flavonoid subclasses and incident hypertension in adults. American Journal of Clinical 2011 Feb;93(2):338-47.

 

 

Takaisin