Tiedotteet

Luonnontuoteala nousuun osana biotaloutta

Luonnontuotealalla on potentiaalia kehittyä biotalouden kasvualaksi. Liikevaihto on kasvussa ja alan yrityksissä suhtaudutaan tulevaisuuteen muita yrityksiä positiivisemmin. Kasvua haetaan laajentamalla toimintaa uusiin tuotteisiin ja palveluihin.

Maailmalla trendiksi noussut terveystietoisuus kasvattaa luonnontuotteiden kysyntää ja vientimahdollisuuksia. Puhtailla luonnontuotteillamme on maailmalla hyvä maine. Niiden merkitys lisääntyy myös ravintolisien, luonnonkosmetiikan, luonnontuotteisiin perustuvien hyvinvointituotteiden ja -palveluiden sekä luonnontuotteita sisältävien eläintuotteiden raaka-aineina.

Luonnontuotealan toimialaraportti julkistettiin Elintarvikepäivillä Helsingissä. Raportin on koonnut TEM:n Toimialapalvelun toimialapäällikkö Anne Ristioja Lapin ELY-keskuksesta.

Luonnontuotteilla on merkitystä noin 600 yritykselle. Raportti tarkastelee lähemmin 400 yritystä, jotka työllistävät noin 2500 henkilöä. Luonnontuotealaan kuuluu raaka-aineiden talteenottoa, jatkojalostusta sekä luonnontuotteiden käyttöä hyvinvointi- ja matkailupalveluissa koskeva yritystoiminta. Luonnontuotteita ovat mm. marjat, sienet, yrtit sekä erikoisluonnontuotteet kuten mahla, pettu, turve, terva ja koristekasvit.

Ala tarjoaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia erityisesti maaseudulle, mutta erikoistumisen ja palveluiden kautta myös kaupunkeihin. Luonnontuotealan yrityksiä on alkutuotannossa, elintarvikejalostuksessa, hyvinvointi- ja kosmetiikka-alalla, matkailussa sekä käsityöalalla ja viherrakentamisessa.

Vaikka alan yritykset toimivat pääosin elintarvikesektorilla, kasvaa myös hyvinvointiin ja matkailuun suuntautuneiden yritysten määrä kasvaa. Samoin lisääntyy luonnonkosmetiikan kysyntä. Pienemmätkin yritykset voivat menestyä onnistuneella tuotteistamisella. Raaka-aineiden tehokas käyttö, uudet innovaatiot, tutkimus, teknologia ja kasvuhaluiset yritykset tuovat alalle uusia mahdollisuuksia, arvioi Ristioja.

Ravintolisien kysyntä on lisääntynyt nopeasti superfood -buumin myötä. Valitettavasti suuri osa valikoimasta on yhä tuontitavaraa. Luonnontuotteiden käyttö hyvinvointituotteissa (kylpyöljyt, turvehoidot) ja lääkevalmisteissa on Suomessa vielä vähäistä, mutta maailmalla jo miljardiluokan liiketoimintaa.

Luomuluonnontuotteille on maailmalla kysyntää. Suomessa on Euroopan suurin, yhdeksän miljoonan hehtaarin luomukeruualue. Uusien tuoteinnovaatioiden ja tutkimustiedon kaupallistaminen ovat alan tulevaisuuden haasteita. Paikallisilla markkinoilla toimivat luonnontuotealan yrittäjät voisivat kasvattaa liiketoimintaansa tekemällä yhteistyötä matkailu- ja hyvinvointialan yrittäjien kanssa. Myös luonnontuotteiden brändäys ja nimisuoja mustikalle edistäisivät alan kasvua, uskoo Ristioja.

Raaka-ainevaramme ovat suuret, mutta vajaasti hyödynnetyt. Yritysten liiketoimintaan vaikuttaa eniten raaka-aineen saatavuus. Marja-alan yritysten raaka-aineen saanti on pitkälti ulkomaisten poimijoiden varassa ja riippuvainen myönnettävistä viisumeista. Ulkomaiset poimijat keräävät marjasadosta jo noin 80 %. Vuonna 2014 luonnonmarjakaupan poimintatulo oli 14,9 miljoonaa euroa.

Sienet ja yrtit kerätään kotimaisin voimin. Luonnonsienien poimintatulo oli viime vuonna 1,2 miljoonaa ja se kertyi pääosin herkkutateista. Luonnonyrttien viljely, keruu ja jalostus ovat keskittyneet yrttiviljelyyn erikoistuneille tiloille tai keruuta harjoittaviin osuuskuntiin. Varsinkin ravintolat ovat kiinnostuneita tuoreista luonnonyrteistä osana villiruokamenuita.

TEM:n ja ELY-keskusten tiedote. Lisätiedot: toimialapäällikkö Anne Ristioja, Lapin ELY-keskus, puh. 029 503 7118, kehittämispäällikkö Esa Tikkanen, työ- ja elinkeinoministeriö, puh. 050 040 545

Takaisin