Tiedotteet

Arktiset Aromit 20 vuotta

Arktiset Aromit ry on toiminut 20 vuotta

Luonnontuotealan toimialayhdistys, Arktiset Aromit ry, perustettiin 18.6.1993 Sotkamossa. Perustavaan kokoukseen osallistui parikymmentä marja-, sieni-, yrtti- ja maaseutumatkailuyritystä eri puolilta Suomea. Sittemmin yhdistyksen jäseniksi ovat tulleet kaikki merkittävimmät marjojen vientiyritykset sekä runsaasti pieniä sieni-, yrtti- ja erikoisluonnontuoteyrityksiä koko Suomesta. Jäsenkunnasta noin sata on yritysjäseniä ja runsaat sata alan tutkijoita, neuvojia ja kouluttajia eri puolilta Suomea.

Arktiset Aromit ry on toteuttanut luonnontuotealan valtakunnallisia ja alueellisia hankkeita. Yhdistys on tullut tunnetuksi sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Monikielisten kotisivujen tekeminen verkostoi jo 1990-luvulla marjatoimijat eri maista.  Yhdistys sai runsaasti yhteydenottoja erityisesti marjoista ja sienistä kiinnostuneilta yrityksiltä. Suomalaisille vientiyrityksille yhdistyksen toiminnasta on ollut merkittävää hyötyä.  Yhdistyksen kotisivuilla käy edelleen yli 300 000 vierailijaa vuosittain, joista neljäsosa tulee ulkomailta. Japani, Saksa, Ranska ja Ruotsi ovat maita, joista ulkomaisia vierailijoita tulee eniten.

Luonnonmarjat ja sienet ovat perinteinen osa suomalaista ruokakulttuuria. Sodan jälkeinen vaurastuminen aiheutti marjojen käytön unohtamisen ja siirsi painopisteen hedelmien käyttöön. Yhdistyksen tiedotuksella sekä neuvoloihin, päiväkoteihin ja kouluihin kohdistamilla kampanjoilla ja laajalla verkostoyhteistyöllä on aikaansaatu taloudellisesti merkittäviä tuloksia. Esimerkiksi metsämarjojen talteenotto- ja käyttö on Suomessa nyt  ylivoimaista muihin Pohjoismaihin verrattuna.

Myös vienti on kasvanut. Marjojen vienti on Euroopan lisäksi kohdentunut  Aasian maihin.  Yhdistys on aktiivisesti tiedottanut marjojemme terveellisyydestä, kasvusta  aidossa luonnossa ja hyödyntänyt  yhdistyksen englanninkielisen nimen ( Arctic Flavours) synnyttämää kiinnostusta pohjoisen tuotteita kohtaan.

Suomessa marjoja poimii yli 60 prosenttia kotitalouksista. Hyvänä satovuonna marjoja poimitaan yli 50 miljoonaa kiloa, mikä vähentää hedelmien tuontitarvetta. Metsämarjoja ostetaan teollisuudelle hyvänä satovuonna 16 miljoonaa kiloa, minkä lisäksi niitä ostetaan poimijoilta suoraan torikaupan ja ammattikeittiöiden tarpeisiin. Metsämarjoja viedään vuosittain yhdeksän miljoonaa kiloa , noin 30 miljoonan euron arvosta. Vienti on arvoltaan yli kolminkertaista luomutuotteisiin verrattuna.

Kotitaloudet poimivat sieniä 5-10 miljoonaa kiloa ja kaupallisesti sieniä poimitaan 0,3 - 1,5 miljoonaa kiloa sadon mukaan vaihdellen. Herkkutatti on sienistä tärkein vientituote ja sitä on viety parhaimpina vuosina lähes miljoona kiloa. Yrteillä on merkitystä pienten maaseutuyritysten toiminnan monipuolistajana.

Luonnontuotteiden terveysominaisuudet, kasvu puhtaassa luonnossa  ja jokamiehenoikeudet  ovat myös matkailun vetovoimatekijä.  Monet kansainväliset, suomalaisia luonnontuotteita ostavat yritykset tekevät TV- ja nettimainoksensa Suomessa.  Luonnontuotteet ovat siten tärkeä voimavara kehitettäessä maaseudulla toimivaa elintarvike- ja matkailuyrittäjyyttä.

Lisätietoja: Simo Moisio, Arktiset Aromit ry, puh. 040-5801186

Takaisin